Események, életkörülmények, nehéz emberek társasága vagy csak a mindennapos stressz is gyakran vezet magas stressz szinthez, amitől nagyon könnyű túlterhelődni. Ezeket a stresszfaktorokat külön-külön is fárasztó kezelni, együttesen pedig testi és lelki kimerültséghez is vezethetnek.

A stressz elszívja az életenergiánkat, akadályozza létfontosságú szerveink egészséges működését, összezavarja az emésztést, a kiválasztást, rontja a látást, alvászavart, hajhullást, izomgörcsöket, koncentrációs zavarokat okoz, legyengíti az immunrendszert, és még hosszú a sor…

Ne feszítsd túl magad!

Sokan esünk abba a hibába, hogy azt hisszük, minden a mi feladatunk és rajtunk kívül senki más nem tudja olyan jól megcsinálni a dolgokat. A másik, legalább ennyire veszélyes tévképzet, hogy azt hisszük, minden nap ugyanolyan jól tudunk és KELL teljesítenünk. (Pedig nem: a teljesítményünk, erőnlétünk napról napra váltakozik, ahogyan egy rántottát sem tudunk és nem is kell mindig ugyanúgy megcsinálni – kivéve persze, ha szakácsok vagyunk – hehe!) Tesszük mindezt úgy, hogy a végkimerülésig hajszoljuk magunkat, sokszor éjszakába nyúlóan, az alvásra alig hagyva időt, hogy a vélt – ritkábban valós – elvárásoknak maradéktalanul eleget tegyünk.

E kettő egyvelege rossz esetben krónikus éjszakázóvá tehet minket, amikor nem győzzük másnap a koffeint magunkba tolni, hogy legalább valamelyest használhatóak legyünk (a munkahelyen és egyéb szerepeinkben). A koffein mellé magas kalória tartalmú ételeket kezdünk enni, ami persze hizlal, de hát szegény testünknek valahonnan csak be kell szereznie az energiát, ha már az alvásból nem tudta megkapni.

Ez az életmód ahhoz is biztosan hozzásegít, hogy ingerültek és irritáltak legyünk, rossz legyen a közérzetünk és egy idő után azt érezzük, hogy elegünk van mindenből és mindenkiből. Ha ehhez még idegrendszeri és érzékszervi érzékenység is társul… hát jobb lesz megállni és egy kicsit kifújni magunkat, mert ennek nem lesz jó vége.

…de akkor ki, ha én nem??

Biztos forrásból tudom, hogy a világ nem omlik össze, ha egy-két teendőt lepasszolunk másoknak, esetleg nem soron kívül és azonnal végezzük el, és magunkra is szentelünk egy kis időt. Kicsit fájdalmas beismerni, de senki sem nélkülözhetetlen. Még mi sem. A legtöbb esetben ez tart minket vissza attól, hogy merjünk egyensúlyt teremteni az életünkben.

Semmi sem lehet annál fontosabb, mint hogy egészséges és energikus legyen a tested és jól érezd magad a bőrödben. Ne felejtsd el, hogy csak akkor tudsz jól teljesíteni, ha jól vagy. Ha pedig te jól vagy, a dolgaid jól mennek, akkor a körülötted lévők is jól vannak. Észrevetted?

Ne engedd ki a kezeid közül a saját egészségedet, még akkor sem, ha élvezed a munkádat vagy bármi mást, amit csinálsz, mert ha kimerülsz, kiterülsz… és nagyon nehéz lesz utólag összeszedni magad. Válts, változtass, amíg még nem késő. A kimerültség kiégéshez is vezethet… azt pedig jobb nem megvárni.

Találsz egy letölthető gyakorlatot, ami segít neked a stresszt oldani, ha kimerültség közeli állapotba kerültél, és van itt neked egy lista is, ami segíthet kikecmeregni a mókuskerékből, ha te is túlfeszített tempóban éled napjaidat. Ezeket végül is már mind ismered, csak egy emlékeztetőnek szántam neked. Én is használom, hogy elkerüljem a túlterhelést és a vele járó kimerülést. Figyeljünk oda jobban a jóllétünkre!

Egyszerű ötletek, amik segíthetnek, hogy visszatöltődj:

  • Sétálj a természetben. Napi pár perc is már sokat segít. Ha a természet nincs kéznél, hozd be az otthonodba. (Ha a hegy nem megy…) Az interneten is nézhetsz természetfotókat, mellette hallgass olyan hanganyagokat, ami a természetben is előfordul (madárcsicsergés, fák susogása stb), de videókat is találhatsz. Egy jó tanács: állíts be egy időzítőt, hogy hány percig nézelődsz a neten, utána kapcsold ki, mert a képek órákra képesek beszippantani… Vésd az eszedbe, az első megoldás az igazi, a többi kizárólag helyettesítés, nem teljesen ugyanazt az élményt adják.

 

  • Találkozz olyan emberekkel, akik pozitív hatással vannak rád és tölts velük minőségi időt. Élvezd a jó társaságot, beszélj és hallgasd meg a másikat. Sokkal jobbak az ilyen időtöltések, mint a mókuskerék taposása.

 

  • Olvass olyan történeteket, amik szórakoztatnak vagy éppen a szép megfogalmazás révén ejtenek ámulatba.

 

  • Nézz meg egy jó filmet, sorozatot.

 

  • Pihenj többet! Egy jó tipp: ha lehetőséged van és nem zavarsz vele másokat, elalváshoz tegyél be egy vezetett relaxációs hanganyagot, amelynek az elején végigvezetnek a test ellazításán. Ha az elején csak pár percig vagy ébren, de addig végzed a lazító gyakorlatot, akkor lazábban alszol el, ami gyógyító hatású a fizikai testre és sokkal pihentetőbb alvásban lesz részed ugyanannyi idő alatt. Amikor ellazultan alszik valaki, a mély-alvás fázisok – amikor a test lényegi megújulása történik sejt szinten – hosszabbak, miközben a vezetett meditáció pozitív szövege is hat rád. Tiszta nyereség az egész! 🙂

 

  • Meditálhatsz is, nagyon jót fog tenni. Viszont ne bántsd magad, ha nem tudsz ébren maradni a végéig. Ne felejtsd el, hogy ember vagy és úgy látszik, most nagyobb szükséged van az alvásra. A meditációs élményt azért ne add fel, próbáld meg rendszeressé tenni. Nem kell azonnal a hosszú ideig tartó meditatív állapotot elérni. Már napi pár perces meditálásokkal is eredményt érhetsz el, a későbbiek során ráfordított többlet idővel pedig még többet.

 

  • Egyél egészséges, vitamindús és tápláló ételeket. A bélflóra nem pusztán az immunrendszerünk alapja, ezzel a fizikai egészségünk és erőnlétünk meghatározója, hanem a benne található mikrobiom miatt a pszichés állapotunkat is tudja befolyásolni. És tudod? Ép test,…

 

  • Mozgasd át a testedet. Napi néhány perccel kezdd el, néhány héten belül már ennek a hatását is érezni fogod és lehet, hogy a mozgásra fordított időt is kedved lesz megnövelni. Ha úgy gondolod, egyedül unalmas, keress társakat hozzá, ezzel a pozitív emberekkel való találkozást szintén egy füst alatt letudhatod. Arról nem beszélve, ha ezt a mozgást a természetben végzitek, máris az élvezetek halmozásáról beszélünk.

 

  • Este írd össze a másnapi feladataidat és rögtön készíts egy prioritási listát. Így tudni fogod, mi a legfontosabb dolgod és mi az, ami várhat. Ráadásul nem kizárt, hogy alvás közben az elméd tovább gondolja majd a listádat és a tudatalattiddal együtt kidolgozzák számodra a legrövidebb utat a megoldáshoz. Azonban sose okozzon gondot egy váratlan esemény, ami felborítja a terveidet. Mély levegő és uccu megoldani!

 

 

  • Tölts el egy kis időt egyedül minden nap. Ha ez csak napi pár perc, akkor most ennyivel érd be. Ebben a kis időben ne pakolássz a lakásban, ne internetezz, hagyd a telefont is későbbre. Szóval ne csinálj semmit, csak legyél és örülj annak, hogy egyedül lehetsz.
    Sokaknak ez nem adatik meg vagy még ez a pár perc is külön szervezést igényel. Bízom benne, hogy azért teszel egy kísérletet és kipróbálod. Ez az az értékes idő, ami ahhoz szükséges, hogy picit magaddal foglalkozz, visszarendezd az energiáidat és tudatosítsd magadban (és másokban) azt, hogy te is fontos vagy. Ha mégsem sikerül, mert te vagy a mindenség középpontja a körülötted élők szerint, az általuk kikövetelt időt tekintsd ajándéknak, amit velük tölthetsz. Főleg, ha szeretnek téged és te is szereted őket. Azonban még ebben az esetben sem kell lemondanod a magadra fordítható időről. Reméljük, nem kizárólag a mellékhelyiség az egyetlen hely, ahol el tudsz merülni magadba, hogy az a pár perc meg legyen. Ilyen perceket találhatsz például munkába menet vagy jövet, moziban a reklám alatt, este elalvás előtt, amikor a másik már alszik stb.

Néhány gondolat útravalónak

Szeresd magad, egyél jókat, pihenj többet és tölts időt azokkal, akiket szeretsz. Az élet nem áll egy helyben azért, hogy te végezz egy fontos feladatoddal. Tudd, hogy nem a feladat mindenáron való elvégzése a lényeg, hanem hogy élvezd az életed!